Looking Through the Absolute
งานภาพชุดนี้ต้องดูผ่านแว่นตาสามมิติ
Anaglyph 3D Glasses is needed to see this work


"มองผ่านความสัมบูรณ์" (2564-2565) คืองานที่พูดถึงเรื่องการมองไปยังสิ่งๆหนึ่งผ่านหลากหลายชั้นความคิดไม่ว่าจะเป็นมายาคติที่ถูกสร้างขึ้น อคติทางความคิด และจุดยืนในเรื่องต่างๆ งานชิ้นนี้ยังพูดถึงการมองถึงสิ่งๆนั้นจากหลากหลายมุมมอง ทะลุผ่านม่านหมอกของขั้วความคิดที่ต่างกันอย่างสุดโต่ง

งานนี้ประกอบไปด้วยภาพถ่ายสองชุด งานชุดแรกคือภาพถ่ายจากส่วนเล็กๆของพระบรมฉายาลักษณ์ด้านหน้าที่ทางราชการจัดทำขึ้นที่ฉาบไปด้วยสองสีที่แตกต่างกัน สีน้ำเงิน: ตัวแทนของชุดความคิดอนุรักษ์นิยม สีแดง: ตัวแทนของชุดความคิดฝ่ายเสรีนิยม ที่ต่างก็มองไปยังพระบรมฉายาลักษณ์ด้านหน้าด้วยความคิดมุมมองของแต่ละฝ่าย

งานชุดที่สองภาพของฉายภาพของพระบรมฉายาลักษณ์ด้านหลังที่คนมักไม่ค่อยได้เห็น ภาพถ่ายนี้จัดทำขึ้นด้วยเทคนิคภาพสามมิติแบบซ้อนเหลื่อม (Anaglyph 3D) ซึ่งถ้ามองด้วยแว่นตาที่มีเลนส์ด้านซ้ายสีแดงและด้านขวาสีน้ำเงิน (หรือสีไซแอน : พบกันครึ่งทางระหว่างสีน้ำเงินและสีเขียว) จะเห็นสิ่งที่อยู่ในภาพลอยขึ้นมาเป็นภาพสามมิติ ซึ่งงานชุดนี้บรรยายถึงการมองสิ่งหนึ่งๆอย่างรอบด้านไม่ว่าจะด้านหน้าด้านหลังหรือด้านใดๆก็ตาม และเปรียบเทียบได้ถึงการใช้ชุดความคิดที่แตกต่างกันในการมองสิ่งเดียวกันผ่านเลนส์สีแดงและสีน้ำเงินจนเกิดภาพลอยออกมา ทั้งที่ภาพเหล่านั้นอาจเป็นภาพหลอนลวงตาจากอคติสร้างขึ้นมาเอง หรือความเป็นจริงที่หลบซ่อนอยู่ ขึ้นอยู่ที่ว่าจะตีความภาพที่เห็นอย่างไรและจะไปยืนอยู่ที่จุดไหนในเรื่องราวเหล่านี้


"Looking Through the Absolute" (2021-2022) is a visual representation of the act of perceiving reality through various layers of cognition, including constructed mythologies, cognitive biases, and individual perspectives. The artwork also explores the idea of viewing the world from multiple vantage points amidst extreme dichotomy.

The artwork is composed of two separate series of photographs. The first series features photographs taken in front of government-constructed royal billboards, which were digitally painted in different colors to represent conservative (blue) and liberal (red) viewpoints. The subjects in the photographs are shown looking at the royal billboards from their respective ideological positions.

The second series of photographs depicts the backs of the royal billboards, which have received less attention from the public. These photos were created using the Anaglyph 3D technique, requiring viewers to wear 3D glasses with left-red and right-blue (or cyan: mid way of blue and green) lenses. When viewed through the glasses, the images appear to float in the background. This series emphasizes the act of examining a particular story through radically different perspectives, using divergent thoughts to understand it.

When viewed through 3D glasses, the floating images in the second series of photographs may be perceived as illusions, reflecting the viewer's biases or hidden truths depending on their interpretation and standpoint.
© 2008 - 2024 Akkara Naktamna All right reserved.